انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوئیچ)

انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوئیچ)
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی گروه مخابرات (گرایش سوییچ) و آدرس mohammaddindar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با نگاهي اجمالي به صنعت در مي‌يابيم كه در ابتدا  تمام ابزارها و صنايع، مكانيكي بوده اند و مهندسي عموما به طراحي و ساخت اين وسايل مكانيكي اطلاق مي‌شد؛ اما با به كارگيري الكتريسيته در صنايع، از حجم ابزارها و دستگاه‌ها كاسته شد و صنايع پيچيده تر شد. رشته ي برق در آغاز با مكانيك همراه بود و الكترومكانيك خوانده مي‌شد؛ اما با رشد و پيشرفت چشم گير، اين رشته راه خود را از مكانيك جدا كرد و به عنوان رشته اي مستقل مطرح شد. به جرأت مي‌توان ادعا كرد كه علم و صنعت پيشرو در نيم قرن اخير، رشته ي مهندسي برق بوده است. با توجه به وسعت صنعت برق و پيشرفت زياد آن، اين رشته خود به چند گرايش تقسيم شده است. كامپيوتر به عنوان وسيله اي الكترونيكي، از مصنوعات و توليدات رشته ي برق است. در گذشته، مسايل مربوط به كامپيوتر در رشته ي برق مطرح مي‌شد؛ اما با گسترش و تعميق روز افزون آن، اينك از رشته ي برق جدا شده و به عنوان رشته اي مستقل مطرح است. رشته ي برق در مقطع كارشناسي به چهار گرايش: مخابرات، كنترل، قدرت و الكترونيك تقسيم مي‌شود. دانشجويان در ابتدا بدون تعيين متقاضيان هر گرايش پس از گذراندن درس هاي پايه و اصلي، با توجه به معدل درس هاي گذرانده شده و ظرفيت و توان علمي هر دانشكده به انتخاب گرايش مي‌پردازند. تفاوت اين گرايش‌ها چيزي در حدود 20 واحد درسي است زيرا در مسايل كاربردي هر چهار نوع تخصص مورد نياز است و اين تفكيك در مسايل علمي اعتباري ندارد. 

 

 

1. گرايش مخابرات: 

شبكه ي مخابراتي مثل سلسله ي اعصاب انسان جامعه ي جهاني را تشكيل مي‌دهد. تخصص در زمينه ي شناخت، نحوه ي عملكرد و چگونگي نگهداري و بهره برداري، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم هاي مخابراتي، از شناخت و اهميت بسزايي برخوردار است. هدف اصلي رشته ي مخابرات، انتقال اطلاعات است. اين اطلاعات به سه شكل صوتي، تصويري و داده (DATA) است. در ميان تمام گرايش هاي برق، گرايش مخابرات بيشترين خصلت رياضي را دارد و تمام تئوري‌ها در قالب رياضيات پيشرفته در آن مطرح مي‌شود. دو درس "آمار و احتمالات" و "الكترومغناطيس" از درس هاي بنيادي اين رشته اند. 


2. گرايش كنترل: 


همان طور كه از نام گرايش بر مي‌آيد، هدف اين علم، كنترل رفتار سيستم هاي مختلف با توجه به ورودي هاي داده شده است. در تمامي سيستم ها، مساله ي كنترل اتوماتيك تغيير رفتار سيستم براي نزديك كردن پاسخ هاي آن به مقادير مطلوب، همواره مورد نظر است. مثل كنترل دماي يك كوره، كنترل دور الكتروموتور، كنترل موشك، كنترل هواپيما و سفينه، كنترل ارتفاع آب و كنترل جريان و ولتاژ يك سيستم و نظاير اين ها. در اين علم، با روش هاي كنترل يك سيستم سر و كار داريم؛ نه با خود سيستم. ضروري است يك دانشجوي كنترل از پايه ي رياضي و دانش كامپيوتري قوي برخوردار باشد.


3. گرايش قدرت: 


موضوع اصلي اين گرايش توليد، انتقال، توزيع و تبديل انرژي الكتريكي است. مهندسي سيستم هاي قدرت و ماشين هاي الكتريكي، دو شاخه كلاسيك اين گرايش هشتند كه در آن‌ها مسايلي نظير بررسي، طراحي، بهره برداري، كنترل و حفاظت سيستم هاي قدرت و اجزاي آن مورد مطالعه قرار گرفته، اصول كاري و طراحي انواع ماشين هاي الكتريكي آموزش داده مي‌شود. بررسي قواعد و قوانين حاكم بر موتورها و ژنراتورها در زمره ي مطالبي است كه يك مهندس قدرت براي كار در زمينه هاي فوق بايد از آن اطلاع كافي داشته باشد. از ديگر وظايف يك مهندس قدرت، آشنايي با روش هاي توزيع و پخش جريان در يك كارخانه، ساختمان يا يك منطقه يا يك شهر است. از آن چه گفته شد، عملي بودن و كاربردي بودن درس هاي مربوط به اين گرايش معلوم مي‌شود و مي‌توان حدس زد كه بازار كار وسيعي دارد. 



4. گرايش الكترونيك: 


الكترونيك، علم و تكنولوژي عبور ذرات باردار در يك گاز يا يك خلاء يا يك نيمه هادي است. به عبارتي، مطالعه اثرات مطلوب مورد نظر را انجام مي‌دهد. الكترونيك نوين، به وجود آورنده ي سيستم‌ها و ابزارهاي پيچيده اي است كه در بسياري از مصارف زندگي روزمره و شاخه هاي مختلف صنعت، پزشكي و مهندسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مباحث درسي در رشته ي الكترونيك به دو دسته ي كلي، ديجيتال و آنالوگ قابل تقسيم است. در مباحث ديجيتال همه ي ديتاها به صورت كد (0 يا 1) بيان مي‌شود كه كد صفر معرف ولتاژ صفر و كد 1 معرف ولتاژ 5+ ولت است. ولي در مباحث آنالوگ اطلاعات مي‌توانند دانه هاي ولتاژي مختلفي را در بر داشته باشند (محدوديتي ندارد). مباحث ديجيتال مهندسي برق الكترونيك را به رشته كامپيوتر نزديك كرده است. پرداختن به فيزيك و تكنولوژي، ساخت نيمه هادي‌ها و طراحي مدارهاي مجتمع ميكروالكترونيك، در مقطع فوق ليسانس گرايش الكترونيك صورت مي‌گيرد؛ ولي از آنجا كه تكنولوژي، ساخت بسيار پيشرفته اي دارند كه مستلزم هزينه و سرمايه گذاري زيادي است، در درس ساختار و زبان ماشين، اصول ساختمان داخلي كامپيوتر و نحوه ي كار آن‌ها و چگونگي برنامه نويسي به زبان ماشين آموزش داده مي‌شود. اينك با تجمع آي سي هاي مختلف و برنامه نويسي آن ها، ميكروپروسسورها كه قلب كامپيوتر هستند، ساخته مي‌شود. گرايش الكترونيك به گرايش سخت افزار نزديك مي‌شود و دانشجويان برق مي‌توانند با انتخاب درس هاي اختياري به مسايل الكترونيكي كامپيوتر بپردازند. 

درس هاي مهم در اين رشته: 


به جرات مي‌توان گفت كه مهندسي برق از آن دسته رشته هايي است كه رياضيات كاربرد بسيار زيادي در آن‌ها دارد. فيزيك نيز به دليل ماهيت رشته، كاربردي وسيع در اين رشته دارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 14 اسفند 1386برچسب:, ] [ 12:58 ] [ محمد دیندار ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 73837
تعداد مطالب : 193
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1



ایران رمان